Program merytoryczny i wykaz literatury
przedmiotowego konkursu informatycznego LOGIA dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2020/2021
- Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego.
- Implementacja zadań algorytmicznych w języku programowania Python.
- etap 1 – z zakresu grafiki i obliczeń;
- etap 2 – z zakresu grafiki i obliczeń, przetwarzania napisów oraz list jednopoziomowych;
- etap 3 – z zakresu grafiki i obliczeń, przetwarzania napisów oraz list wielopoziomowych.
- Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym znajomość sposobów reprezentowania informacji, zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
- Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.
- Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
- Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego, ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu.
W szczególności:
- Podstawowe konstrukcje języka Python i polecenia grafiki żółwia. Stosowanie instrukcji wejścia i wyjścia, operacje arytmetyczne i logiczne, instrukcja przypisania, instrukcje warunkowe i pętle o określonej liczbie powtórzeń i z warunkiem, zmienne, napisy i listy (etap 2 i 3) oraz inne struktury danych. Definiowanie własnych funkcji oraz stosowanie funkcji wbudowanych (np. pierwiastek). Stosowanie rekurencji.
- Kolejne kroki rozwiązywania zadań: analiza treści, opracowanie algorytmu, implementacja i testowanie. Podział problemu na podproblemy.
- Wykorzystanie wiedzy matematycznej do rozwiązywania zadań: kwadrat i jego przekątna, trójkąt równoboczny i jego wysokość, inne wielokąty, podział kąta na n-równych części i inne. Wyznaczanie proporcji elementów i skalowanie rysunków. Odnajdywanie elementów podobnych.
- Reprezentowanie liczb, napisów i obrazów w komputerze.
- Kodowanie obrazów za pomocą liczb, napisów i list.
- Podstawowe algorytmy na liczbach całkowitych, w tym: badanie podzielności liczb, badanie pierwszości liczb, algorytm Euklidesa – NWD i NWW. Badanie własności liczb.
- Przetwarzanie napisów według określonej reguły, palindromy i anagramy. Permutacje i kombinacje.
- Wyszukiwanie w zbiorze uporządkowanym i nieuporządkowanym, zliczanie elementów, minimum i maksimum oraz sortowanie.
- Zagadnienia związane z szyfrowaniem. Różne rodzaje szyfrów.
- Badanie relacji między elementami, struktury drzewiaste i grafowe. Zadania związane z labiryntem.
- Niedziesiątkowe systemy liczbowe. Przeliczanie liczb między systemami.
- Wykorzystywanie losowości w zadaniach.
- Ocena algorytmów. Złożoność czasowa algorytmów.
- Testowanie rozwiązań dla parametrów zgodnych z treścią zadania.
- Korzystanie z wbudowanej pomocy.
Wykaz literatury dla Konkursu Logia
- Bhargava A., Algorytmy. Ilustrowany przewodnik, Wydawnictwo Helion
- Dawson M. , Python dla każdego. Podstawy programowania, Wydawnictwo Helion
- Jason R. Briggs, Python dla dzieci. Programowanie na wesoło, Wydawnictwo Naukowe PWN
- Sande W., Sande C., Hello World! Przygoda z programowaniem dla dzieci i absolutnie początkujących, Helion
- Sysło M., Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, Helion
- Tomasiewicz J., Zaprzyjaźnij się z algorytmami - przewodnik dla początkujących i średniozaawansowanych, PWN
- Vorderman C., Programowanie jakie to proste! Wydawnictwo Arkady
- Zanurkuj w Pythonie - Wikibooks, biblioteka wolnych podręczników, http://pl.wikibooks.org/wiki/Zanurkuj_w_Pythonie
- Platforma edukacyjna OEIiZK, http://programowanie.oeiizk.edu.pl
- Platforma edukacyjna OEIiZK, http://python.oeiizk.edu.pl
- Zbiór zadań i bank zadań na stronie konkursu LOGIA http://logia.oeiizk.waw.pl
- Dokumentacja języka Python http://docs.python.org/3/
- Dokumentacja modułu Turtle języka Python http://docs.python.org/3.8/library/turtle.html
Przedmiot |
Formy sprawdzania osiągnięć ucznia |
Wagi ocen |
Kod oceny |
matematyka |
Praca domowa |
1 |
PD |
Odpowiedź ustna, aktywność, zadanie dodatkowe |
2 |
ODP, A, ZD |
|
Kartkówka |
3 |
KRT |
|
Sprawdzian, poprawa sprawdzianu, konkurs, projekt |
4 |
SP, PSP, KON, PR |
|
informatyka |
Praca na lekcji, praca domowa, odpowiedź |
1 |
PNL, PD, ODP |
Kartkówka, krótki test z kilku ostatnich lekcji, zadanie dodatkowe np. w ramach koła, udział w akcjach z wykorzystaniem TI, udział w konkursach |
2 |
KRT, TE1, ZD, KON |
|
Sprawdzian, test ze strony wsipnet.pl, prezentacja wygłaszana na forum klasy lub szkoły, wysokie miejsca w konkursach, projekt |
3 |
SP, TE2, PRE, KON, PR |
|
Biologia, chemia, fizyka, geografia |
Sprawdzian, poprawa sprawdzianu, osiągnięcie w konkursie pozaszkolnym |
3 |
SP, PSP, KON |
Kartkówka, odpowiedź ustna, osiągnięcie w konkursie szkolnym, projekt |
2 |
KRT, ODP, KON, PR |
|
Praca domowa, aktywność, praca na lekcji/w grupach, indywidualnie |
1 |
PD, A, PNL |
|
technika |
Praca na lekcji, praca domowa, odpowiedź |
1 |
PNL PD, ODP |
Kartkówka, krówki test z kilku ostatnich lekcji, za dodatkowe zadanie np. w ramach koła, udział w konkursach |
2 |
KRT, TE1, ZD, KON |
|
Sprawdzian, test na kartę rowerową, sprawdzian z opanowania jazdy na rowerze, test ze strony WSIPNET.pl, prezentacja wygłaszana na forum klasy lub szkoły, wysokie miejsca w konkursach |
3 |
SP, TE3, SPR, TE2, PRE, KON |
strona oke warszawa z o egzaminie i rekrutacji ośmioklasisty: https://www.oke.waw.pl/artykuly/podglad.php?id_artykulu=3452
strona do logowania się i sprawdzania wyniku egzaminy ośmioklasisty: https://wyniki.edu.pl/login
Dla ośmioklasisty
Powiat Sochaczew: https://sochaczew.edu.com.pl/kandydat/app/schedule.html
Warszawa:
-
Adres elektronicznego systemu rekrutacji do szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez m.st. Warszawę
15 czerwca o godz. 8.00 zostanie uruchomiony elektroniczny system rekrutacji do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych prowadzonych
przez m.st. Warszawę pod adresem: https://warszawa.edu.com.pl
----------------------------------------
- www.wybieramszkole.pl
Portal, który ułatwia wyszukiwanie szkół w Warszawie, m.in. po:
- rodzaju szkoły: publiczna, niepubliczna,
- typie szkoły: liceum, technikum, szkoła branżowa,
- lokalizacji: dzielnice, wybrany obszar,
- rankingach,
- przedmiotach rozszerzonych,
- dniach otwartych.
-
Dni otwarte w warszawskich szkołach ponadpodstawowych
- Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na terenie województwa mazowieckiego, na rok szkolny 2020/2021
-
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2020/2021 - wykaz szkół ponadpodstawowych na terenie województwa mazowieckiego
Klasy 6
1 tydzień kwarantanny kl.6 (moodle-typy plików graficznych)
2 tydzień kwarantanny kl.6 (Excel-ŚREDNIA)
3 tydzień kwarantanny kl.6 (Excel - tik-tak)
4 tydzień kwarantanny kl. 6 (Excel - reszka)
5 tydzień kwarantanny kl. 6 (Liczby z kresek kreski z liczb)
6 tydzień kwarantanny kl. 6 Kodowanie liter
7 tydzień kwarantanny kl. 6 Wysyłać czy udostępniać. Kodowanie liter. Ćwiczenia w Excelu i Teamsach
8 tydzień kwarantanny kl. 6 Pomoc z angielskiego. Korzystamy z zasobów sieci
9 tydzień kwarantanny kl. 6. Akademia matematyki. KhanAcademy
10 tydzień kwarantanny kl. 6. Temat: Dziel się wiedzą
11 tydzień kwarantanny kl. 6. Temat: Komputery w pracy
12 tydzień kwarantanny kl. 6. Temat: Astronomia z komputerem
13 tydzień kwarantanny kl. 6. Temat: Liternet
Klasy 7
1 tydzień z przed kwarantanny kl.7. Dzień Bezpiecznego Internetu
1 tydzień kwarantanny kl.7 KhanAcademy Algorytmy
2 tydzień kwarantanny kl.7 Pisz sprawnie i ładnie. Jak to się pisze?
2,5 tydzień kwarantanny kl.7 Sposoby przedstawiania algorytmów online epodręcznik
3 tydzień kwarantanny kl.7 Kształty poezji
4 tydzień kwarantanny kl.7 Plakat
5 tydzień kwarantanny kl.7 Dialog z maszyną
6 tydzień kwarantanny kl.7 Portfolio z tekstami
7 tydzień kwarantanny kl.7. Kompozycje graficzne w programie GIMP
8 tydzień kwarantanny kl.7. Filtry w edytorze grafiki Gimp
9 tydzień kwarantanny kl.7. Proste animacje w programie GIMP
10 tydzień kwarantanny kl.7. Cyfrowy montaż filmu
11 tydzień kwarantanny kl.7. Projekt prezentacji. Prezentacja drzew i innych roślin.
12 tydzień kwarantanny kl.7. Multimedialna prezentacja
13 tydzień kwarantanny kl.7. Moja własna aplikacja na telefon.
Klasy 8
1 tydzień kwarantanny kl. 8 KhanAcademy „Podróż w krainę kryptografii”
2 tydzień kwarantanny kl. 8 Korzystamy z funkcji LICZ.JEŻELI
3 tydzień kwarantanny kl. 8 Egzamin ośmioklasisty Webinarium
4 tydzień kwarantanny kl. 8 Kości zostały rzucone
5 tydzień kwarantanny kl. 8 Fraktale w smartfonie. Fraktale w Scratchu.
6 tydzień kwarantanny kl. 8 Kolorowa płaszczyzna - Scratch
7 tydzień kwarantanny kl. 8 Gra w życie. Część 1.
7,5 tydzień kwarantanny kl. 8 Gra w życie. Część 2.
8 tydzień kwarantanny kl. 8. Zdjęcia czyli film. Podróże z komputerem
9 tydzień kwarantanny kl. 8. Temat: Mały robot - Android
10 tydzień kwarantanny kl. 8. Ze smartfonem na piechotę . Tworzenie stron internetowych. Język CSS
11 tydzień kwarantanny kl. 8. Rozszerzona rzeczywistość – tuż obok
12 tydzień kwarantanny kl. 8. Rozszerzona rzeczywistość – kosmos
Przeczytaj o zdalnym nauczaniu w telewizji
1. Quiz czy znasz Pythona https://www.quizme.pl/q/aratron/jak_dobrze_znasz_jezyk_programowania_python
Zanim zaczniemy
Przypominam, jak zainstalować środowisko IDLE. Dla osób wolących pracować online (grafika żółwia) polecam korzystanie z Piaskownicy lub stron Trinket i Repl.it
2. Programowanie w Pythonie Dokumentacja w języku angielskim Kliknij link https://docs.python.org/3/library/turtle.html, aby otworzyć zasób.
3. Programowanie w Pythonie © OEIiZK. Kliknij link http://python.oeiizk.edu.pl, aby otworzyć zasób.
4. Turtle Trinket Kliknij link https://trinket.io/turtle, aby otworzyć zasób.
5. Repl.it Kliknij link https://repl.it/languages/python_turtle, aby otworzyć zasób.
Rysujemy z żółwiem
6. Piaskownica
8a. Zadania seria A do wykonania +Zadanie - posadzka
Funkcje, które liczą
11b. Zadania seria B do wykonania
11c. Zadania seria C do wykonania
11d. Zadania seria D do wykonania
13. Zadanie korale **** Zadanie rabata *****
Powtarzamy inaczej
18. Zadania seria E do wykonania
Skalowanie i rekurencja
20. Rysujemy drzewa
21. Rysujemy Kocha
22. Rekurencja
22a. Zadania seria F do wykonania
22b. Zadanie schody
-
Wymagania konkursowe:
-
-
23. Zadania seria G do wykonania
24. Zadania seria H do wykonania
26. Zadanie latawce
===========;););)=)=0, =====)
Polecam stronę prowadzoną przez OEIiZK w Warszawie: http://programowanie.oeiizk.edu.pl/#!/
oraz:
Programowanie w Pythonie © OEIiZK
Pythonowe początki
Tutaj można poćwiczyć rysowanie.
Podstawy pracy z modułem turtle
Kolor i grubość pisaka
Funkcje bez parametru
W jaki sposób definiujemy funkcje bezparametrowe w Pythonie
Instrukcja iteracji
Wprowadzamy pętlę for.
Zamalowywanie figur
Funkcje z parametrem
W jaki sposób definiujemy funkcje z parametrami w Pythonie
Zagnieżdżone powtarzanie
Korzystanie ze zmiennych w Pythonie
Więcej o kryptografii (www.crypto-it.net)
Różne szyfry i ich implementacje
Strona 1 z 10